Zaporowe podniesienie koloru otwarcia.

Dziś słów parę o przydatności szybkiego uzgodnienia koloru Partnera. Jest kilka sposobów uzgadniania starszego koloru Partnera i wybór właściwego zależy od siły i długości fitu.

1 – ?

grupa słaba:

  • 1BA – może być tzw.słabe podniesienie  6-7 PC z fitem (lub klasyczne 7-9 PC bez fitu)
  • 3 – zdecydowanie słabe , zaporowe , do 6 PC z fitem co  najmniej 4 kartowym (blokuje skutecznie piki przeciwnikom), rzadko pozwala osiągnąć końcówkę.
  • 4 – zdecydowanie słabe, zaporowe , najczęściej 5-8 PC z fitem często 5 kartowym
  • 2 – pół-pozytywna poparcie w sile 7-9 PC z fitem co najmniej 3 kartowym

grupa inwitowa:

  • 3♣ – BERGEN silniejszy 10-11 PC z fitem 4 kartowym , najczęściej z krótkością z boku, pozwala osiągnąć końcówki układowe a czasem nawet gry premiowe
  • 3 – BERGEN słabszy 7-9 PC z fitem 4 kartowym, bardziej blokujący niż konstruktywny  ale nie wyklucza osiągnięcia końcówki w odróżnieniu od blokujących 3
  • 2BA – 10-11 PC z fitem 3 kartowym w składzie zrównoważonym

grupa silna:

  • 2♣ – seminaturalne (mogą być trefle w sile GF lub inwitu (ale na 6ce) albo 12+ bez fitu) albo z fitem ale 12+PC
  • 2 – naturalne 5+ , może zawierać fit dowolnej długości
  • 2♠ – naturalny 5+♠, solidny kolor do szlemika ale może zawierać fit dowolnej długości
  • podwójny przeskok dowolnym kolorem – splinter z solidnym fitem , odzywka szlemikowa
  • 3BA – wcale nie do gry !!!!!!!! ale 13-15 PC w składzie 4333 z fitem 3 kartowym bez ambicji szlemikowych.
  • 4BA- pozostawiam bez opisu ale pewnie większość klubowiczów uzna to za BLACKWOODA

Tyle teorii a teraz pokażę jak takie ustawienie systemu zadziałało w rozdaniu z turnieju porannego w dniu 18 września 2018:

Para NS stanęła szybko w idącym kontrakcie 3 skutecznie blokując piki przeciwnikom którzy byli za słabi na wejście na wysokości trzech.

Na tym stole po niemrawych 2 para EW miała dość odwagi do walki i późniejsze 3 nie zapobiegło przegraniu licytacji. 3♠ da się wprawdzie położyć po przebitce karowej ale nie jest to łatwe zadanie a poza tym nawet 3♠ z kontrą bez jednej to 100 przeciwko 140 za własną grę.

Następną ilustracją funkcjonowania tego schematu licytacji niech będzie rozdanie z porannego turnieju 19 września 2018 roku.

W tym rozdaniu licytacja była jednostronna ale niestety gracz N nie przestrzegał limitów. Odzywka 2♣ forsuje do dogranej (jeśli nie powtórzymy trefli w najbliższym okrążeniu-wtedy jest 9-11 PC na szóstce trefli) a 11 PC to za mało na Game Forsing. W związku z tym odpowiadający powinien wybrać odzywkę z grupy „inwitowej” a ponieważ ma 3 kartowy fit to jest skazany na jedyną odzywkę a jest nią 2BA.  3♠ zakończy licytację ponieważ otwierający ma minimum. Po wcześniejszej odzywce 2♣ licytacja nie może wygasnąć na częściówce  i znaleźliśmy się w 4♠ , kontrakcie nie do wygrania ale do wypuszczenia 🙂 co się stało przy stole.