Witam ponownie.

Dzisiaj przedstawię rozdanie które pokazuje że czasem pomimo złej licytacji system Wspólny Język z pomocą obrońców pozwala na osiąganie sukcesów .Dodatkowo dla mniej zorientowanych pokażę jak narzędzia wbudowane w oprogramowanie BBOnline pozwala na analizę wistów i rozgrywki. Korzystajcie z niego jak najczęściej ponieważ to bardzo wartościowe i na dodatek  bezpłatne oprogramowanie.

Rozdania rozgrywane na serwerze BBO są zapisywane w archiwum i można je pobrać po zakończeniu turnieju : https://www.bridgebase.com/myhands/index.php wpisując dowolny nick gracza którego rozdania potrzebujemy oglądać ( po wcześniejszym zalogowaniu się )

A teraz do dzieła: na początek diagram gdzie para licytowała prawidłowo a później drugi diagram gdzie otwierający miał kłopoty z matematyką. Ponieważ obie sytuacje mimo że podobne całkowicie różnią się dalszym postępowaniem zostaną opisane oddzielnie.

Licytacja standardowa, nie budzi wątpliwości: 1!d negat, 1BA silny trefl (18-21 PC na ogól w składzie zrównoważonym). I teraz w tej sekwencji 2!c odpowiadającego to zwykły Stayman z odpowiedziami takimi samymi jak po otwarciu 1BA. Dalsza licytacja w miarę trzyma się kupy i nie wymaga komentarza.

Dużo ciekawsza jest sytuacja która występuje po negacie 1!d  jeśli otwierający ma 22-24 PC w składzie zrównoważonym lub 5332 ze starszą piątką ale niezbyt ładną.Wtedy może podjąć decyzję o skoku na 2BA i musi system mieć narzędzie do sprawdzenia czy taka piątka w danym rozdaniu występuje a równocześnie nie zaniedbać możliwości uzgodnienia koloru starszego jeśli mamy kolor czwórka do czwórki.

Służy do tego odmiana Staymana nazywana PUPPET Stayman czyli pytanie o starszą piątkę z odpowiedziami również ze starszymi czwórkami. Drabinka wygląda następująco:

1!c – 1!d

2BA – 3!c PUPPET Stayman

?

  • 3!d brak starszej piątki ale mam starszą czwórkę lub obie starsze czwórki 
  • 3!h mam 5!h w składzie 5332
  • 3!s mam 5!s w składzie 5332
  • 3BA nie mam starszej piątki ani czwórki

Dalsze postępowanie po odpowiedzi 3!d polega na zalicytowaniu przez odpowiadającego koloru w którym nie ma czwórki żeby otwierający mógł grać kolor z dobrej ręki jeśli dało by się uzgodnić kolor starszy 4-4. Jeśli odpowiadający ma obie starsze czwórki to prostolinijnie licytuje 4!d po 3!d sygnalizując taki właśnie układ.

Przy okazji pokażę jak po takich 2BA licytuje się skład 54 w kolorach starszych z ręki odpowiadającego .Jeśli mamy 5!h i 4!s to jest łatwo bo licytujemy transfer 3!d na kiery i zgłaszamy naturalnie piki odzywką 3!s.Gorzej jest jeśli mamy 5!s4!h to bo po transferze na piki musielibyśmy wynieść partnera na 4!h samodzielnie nie mając pewności czy da się uzgodnić któryś ze starszych kolorów.Trik polega na zarezerwowaniu dla odpowiadającego odzywki 3BA po 2BA  jako sztucznej pokazującej właśnie skład 5!s4!h.

Z tego powodu po Partnera 2BA nie posiadając starszych czwórek nie możemy od razu zalicytować 3BA tylko musimy przejść przez Puppet staymana i dopiero po dowolnej odpowiedzi  zalicytować 3BA.

A teraz drugi diagram z kiepską matematyką w tle:

Jak widać Paweł o Puppet Staymanie nie słyszał i odpowiedział więc jak na normalnego Staymana. Szczęśliwa gwiazda pod którą się urodził i wzorowa współpraca z obrońcami pozwoliła mu wygrać kontrakt 3 BA i to z nadróbką. Pokażę za pomocą GIBA jak się to stało.

 

Analiza za pomocą GIB polega na naciśnieciu przycisku GIB poniżej diagramu w dowolnym momencie.Teraz po naciśnięciu tego przycisku przed pierwszym wistem dowiemy się czy jest jakiś wist kładący i jaki.

Po naciśnięciu pokazują się cyfry na zielonym lub czerwonym tle.Czerwone oznacza że wist jest kładący a liczba oznacza bez ilu leżymy.Zielone pokazuje nadróbki. Jak widać wypuszcza 6!h i as !c. Zobaczmy zatem jak się dalej potoczyło popychając lewy przyciskiem NEXT.

mm

Jak widać pierwszy wist był trafny ponieważ po wzięciu lewy asem !d i naciśnięciu przycisku GIB pozazaly się wszystkie karty z jedynkami na czerwonym tle.Powinno być zatem bez jednej po dowolnym zagraniu rozgrywającego.Zobaczmy co zagrał:

Zagrał króla trefl, naciskamy już teraz GIB i co się okazuje? Zabicie asem !c wypuszcza a dodanie dowolnego innego trefla obkłada bez jednej. patrzmy dalej:

Po zamknięciu lewy znów naciskamy GIB i już jak na dłoni widać że slakam jest bezbronny- każda karta ma znaczek „=” na zielonym tle a więc żadne zagranie nie obkłada.

W rozpaczy zagrywa karo ale rozgrywający nie robi błędu i puszcza kasując finalnie 10 lew i 100% z rozdania.

Tak oto po rozdaniu można zanalizować wszystkie zagrania podnosząc swoje kwalifikacje i wiedzę również w sporach z Partnerem.  

I to by było na tyle.Do następnego rozdania.Pozdrawiam

Jacek – klimaPL