Analiza wczorajszego turnieju parami nasunęła mi smutne refleksje. Zdarzyło się rozdanie które pokazało jak słaba w klubie PBC jest znajomość licytacji w obronie. Zerknąłem do KK ver.7.0 i do Pełnego OPISU Systemu i zwróciłem uwagę że i tam jest zbyt mało miejsca poświęconego dalszej licytacji w obronie (zwłaszcza po naszej interwencji starszym kolorem na wysokości jednego). Oczywiście informacje w opisie są wystarczające ale komentarza brakuje.
A więc do dzieła. Poniżej diagram z wzorową licytacją z wykorzystaniem sztucznego pytania DRURY.
Po otwarciu przeciwnika i wejściu naszego Partnera kolorem starszym na wysokości jednego licytacja może przebiegać w sposób naturalny ale DWIE ODZYWKI zmieniają znaczenie w porównaniu z sytuacją gdyby Partner otworzył licytację a nie interweniował kolorem w obronie.
Są to 2♣ i 2BA, reszta jest naturalna z tym zastrzeżeniem że odpowiedzi na wysokości dwóch są KONSTRUKTYWNE ale NIE FORSUJĄ DO KOŃCÓWKI ( tak jest tylko po otwarciu w licytacji jednostronnej).
2♣ to KONWENCJA DRURY (pytanie o siłę wejścia – najczęściej z fitem 3 kartowym, siła 10+PC, nie musi forsować do końcówki) a 2BA to BLOK-INWIT z fitem CZTERO-KARTOWYM.
Nie została opisana odzywka 3♥ ale łatwo się domyślić że musi to być blok ponieważ niżej mamy i DRURY i 2BA a więc bez sensu byłoby przypisywać jej znaczenie inwitowe. Niestety kilku klubowiczów taką sekwencję w opisywanym rozdaniu zastosowało i zalicytowało 3♥ zresztą bez kary bo partner był na tyle silny że podniósł do idącej końcówki.
Być może para WE uzgodniła że nie grają DRURY i wtedy 3♥ mogłoby mieć znaczenie inwitowe ale to tak jakby na ochotnika ustalić że nie gramy STAYMANEM, BLACKWOODEM czy CUE-BIDAMI.
Inne pary też się nie popisały licytując w ten sposób:
I tu znów bez kary bo partner był czujny i zainwitował. A DRURY pozwala nie zgadywać tylko WIEDZIEĆ!!.
W mojej opinii konwencja DRURY jest nieodzowna ponieważ pozwala szybko ustalić czy Partner zalicytował ze słabą kartą i dobrym kolorem (na wist) czy też ma pełnowartościowe wejście od 12+PC.
Odpowiedzi na zapytanie DRURY są proste i w środowisku brydżowym funkcjonują dwie szkoły zgłaszania wejścia podlimitowego:
- Pierwsza to sztuczne 2♦ = mam podlimit i dobry kolor, wszedłem na wist
- Druga to odejście na swój kolor = znaczenie takie samo jak wyżej
Obie szkoły są tak samo skuteczne ale trzeba się umówić na jedną z nich (w naszej KK7.0 przyjąłem wersję drugą-odejście na swój kolor najsłabsze).
O tym jak brak tej umowy albo nieustawienie KK ver.7.0 lub nietrzymanie się reguł z OPISU SYSTEMU jest szkodliwy niech świadczy następny diagram:
Tutaj również gracz E zrozumiał że Partner wszedł kierami podlimitowo na wist i spasował słusznie na 2♥, ale Przeciwnicy równie nieświadomi błędu dociągnęli nieszczęśników do końcówki.
Na koniec popis gracza który zakłada że na wejście kolorem na wysokości jednego potrzeba 12+PC (jak przy otwarciu). Tak grało się 50 lat temu a z upływem czasu agresywność w obronie znacznie się zwiększyła.
Na sam koniec trochę przynudzę i podam firmowy zestaw odpowiedzi na pytanie DRURY:
- 2 ♦ = sztuczne, mam normalne wejście 12-14 PC z kolorem pięciokartowym
- 2 w swój kolor (tu 2h) = wszedłem na wist , 6-11 PC , dobry kolor
- 2/3 dowolne = 15-17 PC naturalne lub seminaturalne
Ważne jest oddzielenie strefy 15-17 PC od strefy 12-14PC w sytuacji gdy drugi obrońca jest silny i ma ambicje szlemikowe. Oczywiście można z tego zrezygnować i poza odzywką wskazującą podlimit (obojętnie czy 2d czy powrót na swój kolor) ustanowić pozostałe odpowiedzi w strefie 12-17 PC.
Pozdrawiam
Jacek – klimaPL
12 czerwca 2018